BLOG #6: Duurzaamheid als vanzelfsprekendheid


19 oktober 2017

Aan de vooravond van het afronden van ons nieuwe duurzaamheidsverslag, boordevol met doelstellingen voor de aankomende 2 jaren, is het voor ons weer een actueel onderwerp:

  • Hoe duurzaam is partycateren eigenlijk? 
  • Is cateren überhaupt duurzaam?

 

Duurzaam inkopen

Op het eerste gezicht is cateren natuurlijk best duurzaam. Je weet van tevoren wat er gegeten wordt bij een evenement, dus je koopt exact in wat je nodig hebt. Dat is anders dan bijvoorbeeld in een restaurant, waar je van alle gerechten op de kaart genoeg op voorraad moet hebben, omdat je niet kan voorspellen wat er besteld gaat worden op een avond. Daarnaast hebben wij ervoor gekozen om de meeste materialen in te huren en niet aan te schaffen. Natuurlijk is dat goedkoper; voor ons en voor onze opdrachtgevers. Maar wij vinden het ook echt beter dat deze spullen door meerdere partijen gebruikt worden, voordat ze alweer vervangen worden of ingehaald door nieuwere trends.

Maar het zijn de maatregelen achter de schermen, in de keuken en bij het bepalen van het assortiment, die echt het verschil maken.
Onze twee hoofdmoten:

1. Duurzaamheidsprocessen in de keuken

Onze duurzaamheidsprocessen zijn op zo’n manier geïntegreerd dat ze ‘gewoon’ onderdeel zijn van de werkwijzen. Zo zijn bij het inrichten van onze keuken in 2014, duurzaamheid en efficiëntie voorop gesteld. Om die redenen wordt er gebruik gemaakt van waterbesparende systemen in de vaatwasinstallatie en gebruiken de combisteamers en flexichef’s minimaal water bij het automatische zelfreinigende- en schoonmaakprogramma. Koelinstallaties beschikken over warmtewisselaars: warmte die de koelinstallatie afgeeft, wordt gebruikt om koud water op te warmen tot 50 graden Celsius in de boiler.

2. Dagverse seizoensproducten

Waar het gaat om producten, werkt Vineyard uitsluitend met dagverse seizoensproducten. Bij voorkeur uit ‘onze’ regio. Het begrip FLOSS (fresh, local, organic, seasonal, sustainable) staat bovenaan bij het samenstellen van nieuwe assortimenten en verschillende componenten van producten komen terug in meerdere menu’s, buffetten en arrangementen (dit wordt ook wel nose-to-tail genoemd). Op deze manier wordt er altijd efficiënt ingekocht en wordt productieafval aanzienlijk verminderd. Natuurlijk halen wij al deze producten het liefst en zoveel mogelijk uit de buurt, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we allereerst kijken naar het seizoen, dan naar de kwaliteit en als derde de (lokale) afkomst.

Ook wij denken daarnaast na over de overige pijlers, zoals maatschappelijke ondersteuning in de vorm van goede doelen en steun aan lokale verenigingen, hebben een mening en beleid op het gebied van water en energie en kiezen biologische/ecologisch afbreekbare disposables en schoonmaakmiddelen. Maar niet omdat het zo mooi staat op de website of lekker leest in een offerte (of blog :-)).

Wij geloven erin dat duurzaamheid geen marketingtool is, maar een vanzelfsprekendheid in je beleid en dagelijkse processen.

Alleen lokaal inkopen of waterbesparend produceren is niet voldoende. Het moet onderdeel zijn van alle processen en gedragen worden door de mensen in je bedrijf en dat dien je periodiek te toetsen én te verbeteren.

UPDATE: Inmiddels hebben we onze inspanning kunnen bekronen met een gouden Green Key certificering eind 2017. Lees er hier meer over.

‹ Naar het overzicht